DEN
SPATIALA FÖRMÅGAN
Ett delvis
outforskat område
Ó B Adler & H Adler, 2000
Om man översätter ”spatialt” till vardagstermer
tänker man vanligtvis på förmågan att hitta t ex ute på stan eller i en ny
miljö. Men det spatiala är mer än så. Den spatiala förmågan, hos individen,
spelar en avgörande roll för förmågan att uppfatta världen omkring oss. Brister
påverkar upplevelsen av omvärlden på ett sådant sätt att allvarliga
kommunikationsproblem och även psykiatriska symtom kan framträda. Hela vår
perception, eller varseblivning, är grunden för den inre föreställningen och är
också grundvalen för hur vi tar in världen runt omkring oss. Den spatiala
förmågan bygger på perceptionen men är delvis fristående.
Ofta kan det vid test av exekutiva funktioner också
vara svårt att skilja mellan vad som är svårigheter med spatialfunktion, vad
som är planeringssvårigheter, motoriska svårigheter eller kanske perceptuella
problem. I denna artikel berör vi en del grundproblem vad gäller definition av
det spatiala som ligger till grund för förståelse av dess ”väsen”.
Artikeln är byggd på vår gemensamma kliniska
erfarenhet från barn och vuxna där vi sökt integrera den spatiala förmågans
utveckling jämte störningar hos båda. Vi har här mött problem kring att hitta
avgränsningar och klara och enkla definitioner av det spatiala. Samtidigt som
detta bidragit till svårigheter har det väckt vårt intresse att gå vidare i
utforskning av den spatiala förmågans grundläggande väsen.
VAR FINNS DET
SPATIALA?
Den ryske neuropsykologen, Alexander Luria (1970), utvecklade en modell för hjärnan med
indelning i s k funktionella block där
storhjärnans bark består av, två huvudzoner: den frontala och den bakre.
Frontalloben utgör således den ena kortikala
huvudzonen. Till den andra hör parietal- temporal- och occipitalloberna. Detta
kallas ofta, med ett samlingsnamn, för PTO-området
I alla sammansatta, ordnade beteenden måste det
frontala och det bakre barkområdet samverka. Alla intellektuella, perceptuella
och motoriska aktiviteter organiseras i ett fint avstämt samarbete mellan de
båda. Förmågan att känna igen objekt
eller att uppfatta skillnader mellan dem beror på allmänna rumsliga kunskaper
och begrepp, vilka organiseras främst av PTO - cortex.
PTO- cortex kan liknas vid ett slags intellektuell
verktygslåda, full av alla sorters perceptuella och spatiala begrepp och
färdigheter. PTO- cortex för individen i kontakt med den omedelbara omgivningen
och organiserar via generella spatiala begrepp och perceptuella strategier alla
handlingar, som riktar sig mot rummet. Vi kan enligt inövade schemata
inspektera ett objekt, en bild eller en situation på skilda sätt. Allt utifrån
det perspektiv vi väljer att anlägga. Vi kan rotera föremål i tankarna ,
föreställa oss hur ett objekt ser ut på sin dolda baksida. Då vi använder
redskap måste vi behärska rummets koordinatorer, uppfatta relationer och
avstånd, samordna rörelserna, med bl. a synintrycken.
Den spatiala förmågan förutsätter att syn, hörsel
och känsel fungerar normalt samt även normala funktioner i det vestibulära
organet (balansorgan) samt lillhjärnan. Dess väsen berör avläsning, en korrekt
upplevelse av det tredimensionella rummet samt det som har att göra med
kroppsuppfattning.
Det finns på området en rad definitioner på vad som
egentligen är spatialt. En del handlar vanligtvis om att uppfatta och minnas
spatiala former, både två- och tredimensionella, en annan om att psykiskt
förändra rumsliga relationer. Nationalencyklopedin (1991) definierar den
spatiala förmågan såsom:
”förmåga att lösa uppgifter som avser linjers, ytors
och rymders förhållande till varandra. Vid sidan om en allmän spatial förmåga
har även mer avgränsade spatiala förmågor identifierats, såsom visualiseringsförmåga
och förmåga att för sin inre syn rotera två- och tredimensionella figurer.”
Centralt i den spatiala förmågan är individens
förmåga att korrekt uppfatta den visuella världen (Gardner, 1994). I vardagstermer
brukar god spatial förmåga hos en individ karakteriseras som en person med
”gott lokalsinne”. D v s en person som hittar bra i omgivningen och inte
förirrar sig.
När vi vanligtvis talar om spatialt sammanlänkar vi
det med vår visuella perception. Perceptionen handlar här om grundläggande
förmåga att uppfatta färg, form, storlek, riktning, linjers lutning etc.
Perceptionen är den stora delen medan det spatiala står för det ”lilla” men
ändå är så avgörande för hur vi uppfattar och orienterar oss i världen. I sin
”rena” form är den spatiala förmågan neutral och innehåller förhållandevis lite
känslomässigt laddat innehåll jämfört t ex språklig framställning.
Utan den spatiala förmågan blir omgivningen
obegriplig och osynkroniserad. På ett sätt kan man säga att det spatiala
reglerar själva varseblivningen och bidrar till att skapa en djupare förståelse
av det upplevda rummet. Den får oss att förnimma tiden och dess rörelse i
rummet. På detta sätt sammanlänkas tid och rum till en begriplig och meningsfull
enhet. Vi möter denna enhet under namnet ”spatio-temporalt”.
Den allra enklaste operationen handlar om förmågan
att urskilja en form eller ett föremål i förhållande till omgivningen. Ännu mer
avancerade problem möter vi på bild och objektnivå.
Det förefaller vara så att människan i alla tider
föredragit att lösa problem i flera dimensioner med inre bilder. Det är inte
orimligt att tänka sig att det spatiala t o m föregår språket då den är mer
direkt och ögonblicklig. Den utgör också ett konkret stöd för språket när
individen skall hålla tråden i sitt berättande av en händelse eller en idé. Man
kan anta att det spatiala ”hjälper” tanken som formuleras via inre bilder.
Orienteringsförmågan är starkt sammanlänkad med
uppmärksamhet och koncentration (Lezak, 1995).
Om individen får problem med orienteringsförmågan
får uppmärksamheten inte stöd utan individen kan lätt hamna i okoncentration
där den omgivande miljön upplevs som
fragmentarisk, lösryckt, utan sammanhang.
Men det spatiala tänkandet inbegriper, utöver det
visuella, även kinestetisk och taktil erfarenhet av rummet. Det är egentligen
så barnet börja utforska rummet och sin omgivning med motoriken och sina
sinnen.
Den spatiala förmågan hos barnet tycks utvecklas i
en jämn takt. Hur den sammanlänkas med andra förmågor är dock höljt i dunkel.
Den spatiala förmågan förutsätter en adekvat sensomotorisk och perceptuell
utveckling i småbarnsåren. Här är bl a förmågan att korrekt uppfatta föremål i
rörelse samt förmågan att hitta vägen mellan olika punkter centrala .
Det är först i skolåldern som barnet kan manipulera
med inre bilder och objekt på det spatiala området. Denna förmåga blir ofta
oumbärlig hjälp, som strukturerar tänkandet, både vid formulerande och lösande
av problem. Genom sin hållande funktion hjälper den spatiala förmågan individen
att hålla tråden, planera ett arbete eller följa ett tankespår. Här får även
utvecklandet av tidsuppfattning hjälp då denna också förutsätter en
strukturerad och begriplig omvärld, ett skeende som hänger ihop med en början
och ett slut, i sekvenser. I annat fall uppfattas allt som sker runt omkring
individen som fragmentariskt och kaotiskt och kan leda till allvarliga
psykiatriska symtom.
När barnet befinner sig på sensomotorisk nivå
(Piaget, 1969) i 0-2 årsåldern hittar barnet dåligt inom närområdet. Rummet är
där man just nu är. Under de följande åren fram till skolstart fortsätter
barnet att vara egocentriskt och har svårt för att förstå att det t ex kan
finnas andra platser än dom som det besökt. Längre fram, under de första
skolåren (konkret-operationellt stadium) förstår barnet att världen är större
än det som det ser. Men har fortfarande svårt för att använda karta eller
direkt i huvudet jämföra avstånd. Den spatiala förmågan är mer ordentligt
utvecklad i 10-12 års åldern och tiden sammanfaller rätt väl med Piagets
formal-operativa stadium. Därefter sker en successiv utveckling av den spatiala
förmågan under hela livet. Grunden till den läggs dock under barn och
ungdomsåren.
Låt oss för en stund titta på utvecklandet av den
spatiala förmågan kopplat till skolämnena:
Den högre matematiken är mer spatial till sin natur,
till skillnad från den tidiga matematiken med de fyra räknesätten som är mer
språklig, sekventiell. Men den tidiga matematiken är för det yngre skolbarnet
inte begriplig på ett djupare språkligt plan. Skall man vara riktigt krass kan
man t o m säga att barn i 6-7 års åldern sysslar mest med minnesträning när de
löser matematiska uppgifter då de egentligen inte på ett djupare, språkligt
plan, har klart för sig tals innebörd.
Den tidigaste ”läsningen” är också mer spatial
(högersidig) till sin natur då barnet via igenkännande av hela ordet ”läser”.
När barnet går över till den egentliga läsningen med avkodning av orden är
processen mer sekventiell och språklig. Forskning har visat att denna senare
process är mer ”vänstersidig”. När läsningen senare, när den är automatiserad,
går den åter över till ”läsning” via igenkänning av flertalet ord i text.
I vuxenlivet möter vi det spatiala på många olika
sätt utan att direkt reflektera över detta. Den visuo-spatiala förmågan är en
grundläggande funktion vid t ex bilkörning. I bilen, under rörelser, blir
förmågan att snabbt uppfatta och orientera sig i det omgivande rummet avgörande
för säkerheten i trafiken.
Med spatiala
störningar menas i vid mening minskad förmåga att orientera sig i och att
uppfatta rummet. Till en spatial störning räknas även sådant som brister i förmågan
att med synen identifiera och skilja mellan föremål och bilder; att
"konstruera" t ex rita och sätta ihop saker; att klä på sig, att helt
enkelt hitta i den fysiska miljön. Störningar i sådana spatiala funktioner kan
bero på högst varierande hjärnskadeutbredningar och ha mycket skiftande
psykologiska förklaringar.
En störning i spatial funktion är svårt att dra
slutsatser om innan barnet uppnått 6-7 års ålder.
Innan denna ålder är dysfunktioner och allmän
utveckling svåra att skilja åt. Detta skall dock inte hindra att pedagogiska
insatser sätts in tidigare.
Spatiala störningar kan påverka sådana förmågor som
berör avläsning av text, lära sig den analoga klockan, problem med
tidsuppfattning, svårigheter att läsa kartor.
En person med spatiala svårigheter kan uppfattas som
klumpig i t ex dans och gymnastik, att t ex göra efter förebild. Motoriken
är starkt kopplad till spatial förmåga, förmåga till planering.
Detta medför att störningar i dessa funktioner såväl
som dysfunktion på mer grundläggande perceptuell nivå inverkar på det motoriska
rörelsemönstret. En specifik störning i t ex det visuella som berör upplevd
rörelse i omgivningen gör att individen ofta rör sig ryckigt och försiktigt då
tolkningen av visuella sinnesintryck blir fragmentarisk
På ett mer språkligt plan kan en person med spatiala
svårigheter få problem med komplext språkligt innehåll som omfattar förståelse
av rumsliga relationer. Det mest klassiska berör riktningsangivelse i termer av
höger-vänster.
Om dysfunktionen berör vänster hemisfär kan personen
få svårt med att beskriva den rätta vägen mellan två kända platser men
individen kan ändå enkelt hitta i praktiken.
Omvänt kan en individ med högersidig dysfunktion
beskriva vägen men bli desorienterad när den skall hitta i verkligheten.
De svårigheter som berör den spatiala funktionen vid
läsning och skrivning av text eller siffror kan handla om vändning av siffror
och bokstäver, svårt att läsa olika stilar där bokstäver och siffror inte är
exakt likadana, svårigheter att uppfatta avstånd mellan tal eller ord eller
problem med läsriktning.
Det är dock viktigt att komma ihåg att många barn i
normal utveckling i 4-5-års åldern spegelvänder när det skriver sitt namn.
Därför måste alla observationer och slutsatser om barnets beteende vara
utvecklingsrelaterade.
I leken på skolgården eller när den vuxne söker
orientera sig på ett öppet torg med många människor och intryck kan
svårigheterna visa sig tydligt. Individen kanske fastnar vid några enstaka
detaljer i miljön och feltolkar eller saknar en helhetsbild. Tydligast brukar
detta synas i nya miljöer där individen inte har ”tränat” sig.
De spatialas betydelse för t ex läsning och
skrivning av ord och tal har bl a uppmärksammats av Luria och Bakker. Olika
typer av dysfunktioner i spatial förmåga möter vi i t ex följande diagnoser:
·
Spatial dyslexi (Bakker, 1995), som
omfattar svårigheter med den ”rena” avläsningen av ord, riktningssvårigheter,
vända siffror och ord eller enstaka bokstäver, eller uppfatta avstånden mellan
de lästa orden. Individer med dessa svårigheter brukar som regel läsa snabbt
men slarvigt med tillhörande brister i läsförståelsen.
·
Spatial dyskalkyli (Lezak, 1995), dvs specifika
matematiksvårigheter, där individen förutom den direkta avläsningen också får
problem med överblick, läsa kartor och diagram samt konkret planering av
genomförande av en räkneuppgift där visualisering i en bild hjälper individen
med strukturen i tänkandet
·
Spatial dyspraxi (Luria, 1970) berör
gestaltningen av det spatiala i handling, i motoriken. Den berör individens
förmåga att t ex konstruera utifrån en ritning eller en förebild. En sådan
störning påverkar kroppsuppfattning men också taktil förmåga.
·
Spatial agnosi (Lezak, 1995) handlar om
problem med att känna igen ansikten, bokstäver, siffror eller andra spatiala
former.
Att ge struktur är ett
nyckelord när man tittar på sätt att kompensera spatiala svårigheter.
All hjälp måste vila på en djup förståelse över den grundläggande svårigheterna
hos individen.
Här blir en grundläggande
bedömning av stort vikt. Är svårigheterna mycket stora krävs en grundläggande
neuropsykologisk bedömning kombinerad med en medicinsk och även pedagogisk
fördjupning.
Hjälpen kan ses utifrån tre
olika nivåer där den djupa förståelsen utgör grunden:
·
Reducering av
funktionsstörningarna. Här handlar det konkret t ex att träna upp de ”svaga sidorna, dvs. de
spatiala svårigheterna. Konkret kan det röra sig om att laborera med
bokstävernas former i lera eller annat material där brister i spatial förmåga
tränas med hjälp av även de andra sinnena. Att teckna och måla föremål i
rörelse eller i relation till andra ting är ett annat exempel på övning.
·
Kompensera för
funktionsstörningarna via struktur och anpassad kravnivå. Eller via kompensation via
alternativa arbetssätt. Ibland måste man gå förbi hinder och istället bygga på
individens starka sidor. Att kompensera spatiala svårigheter vid lösande olika
uppgifter med språkligt stöd där individen istället resonerar sig fram till
lösningen är en vanligt förekommande strategi.T ex kan man hjälpa individen att
hitta en väg med hjälp av en ramsa. En annan ramsa kan tränas in för att hitta tillbaka från t ex skolan
eller arbetet till hemmet Det skulle också kunna vara möjligt att använda en
fotoserie med foto på hållpunkter under vägen från hemmet till skolan eller
arbetsplatsen.
·
Lindra följderna av
svårigheterna
via att t ex prata om de svårigheter som individen har men även lyfta fram de
starka sidorna.
Vid spatiala svårigheter kan det vara svårt att lära
sig den vanliga analoga klockan. Det kan då vara bättre med en digital klocka.
När man anger tiden för barnet bör man då använda ”Fröken-ur” tal.
T ex inte säga att klockan är kvart över 3 utan
15.15.
Det spatiala är som nämnts starkt sammanlänkat med
språket och även andra viktiga funktioner.
En person som uppvisar spatiala svårigheter kan få problem med språkligt innehåll typ ”Du skall äta efter att du har badat” men förstår bättre om beskrivning av göromålen göres i rätt ordning ”Först skall Du bada och sedan äta”.
När individen skall läsa text eller tal är det
viktigt att helst använda samma stil. Gärna t ex stora bokstäver genomgående.
Använd text, böcker, med ordentligt avstånd mellan ord, bokstäver och tal.
Hjälp individen med riktning och att hålla sig kvar
vid en uppgift genom kännemärken! T ex en pil eller ett fönster i ett vitt
papper.
Genom att låta individen tänka högt hjälper man
också denna indirekt med uppmärksamhet på felaktigheter när det finns spatiala
svårigheter.
Om de spatiala svårigheterna är så stora att de
påverkar det skrivna (motoriken) bör man gå förbi detta hinder så att individen
inte behöver använda all sin kraft och uppmärksamhet på detta! En stor insats
och ett klent slutresultat främjar inte barnets motivation! Tvärtom undergräves
all framtida inlärning och utveckling!
Mångfalld i pedagogik och förhållningssätt är oftast
nyckeln till framgång vid olika former av dysfunktioner, så även spatial
förmåga. Det är viktigt att komma ihåg att dessa dysfunktioner aldrig ser exakt
likadana ut hos olika individer. Det är bara svårigheter, men även möjligheter,
som man har gemensamt
SAMMANFATTANDE
DISKUSSION
Det är inte helt enkelt, som vi påpekat i denna artikels
inledning, att urskilja det spatiala från andra grundläggande förmågor.
Egentligen är det så att vi mer eller mindre alltid använder oss av det
spatiala i skilda sammanhang där det handlar om vår upplevelse av omvärlden.
Detta har vi sökt visa på i artikeln. Men med adekvata testmetoder har vi i
vårt kliniska arbete funnit det möjligt att fånga delar av det spatialas väsen. Här behövs den
fördjupade bedömningen där den neuropsykologiska utredningen utgör en central
grundval.
Det spatiala ligger nära andra funktioner såsom
språk, minne, motorik och perception.
Många hävdar att det spatiala t o m föregår det
språkliga. T ex när vi fomulerar eller kommer med en ny idé. Då sker detta ofta
via en bild. Bilden fångar i sig mer än språket kan åstadkomma. En vacker
naturupplevelse, en intensiv kärlek eller en hänryckande musikupplevelse kan
bara delvis omfattas och uttryckas via språket. Trots sina underbara
möjligheter har språket klara begränsningar som bl a det spatiala området
tillför andra dimensioner.
Den spatiala förmåga är nödvändig för många av våra
färdigheter i vardagen. Den utgör en ”hållande vägvisare” för vår planering,
för våra framtidstankar. Den spatiala förmågan hjälper oss att förstå och
uppleva helhet, begriplighet och sammanhang i tillvaron och ger
språket ett nödvändigt stöd. Det spatiala sammanlänkas i tillvaron med tiden i
rummet och bildar en meningsfull enhet. På detta sätt blir våra upplevelser av
vår tillvaro över tid och rymd förståelig.
Vi tror att forskning kring integration mellan olika
grundfunktioner såsom spatial förmåga, perception, språk, minne och motorik
vore önskvärt att vidareutveckla. Detta för att få en fördjupning kring hur de
olika grundfunktionerna påverkar varandra. Detta arbete bör ske i nära
samarbete med den kliniska verksamheten för att få en tydlig relevans och
applicerbarhet i den kliniska verkligheten som vi som psykologer möter i vår
dagliga gärning där vi i varje möte med patient närmar oss det inre och yttre
rummet. I varje ögonblick interagerar här den yttre verkligheten med vårt inre
psykiska liv.
Artikelförfattare:
Hanna Adler & Björn Adler
Leg psykologer/Specialister
i neuropsykologi/
Leg psykoterapeuter med inriktning kognitiv
psykoterapi
REFERENSER
Bakker, D. (1990). Neuropsychological Treatment of Dyslexia. Oxford University Press,
New York
Gardner,
H. (1994). De sju intelligenserna. Brain
Books, Jönköping
Kolb,
B. (1996). Fundamentals
of human neuropsychology. W.H.Freeman and Company, New
York
Lezak, M.D. (1995). Neuropsychlogical assessment. Oxford University Press, Oxford
Luria, A.R. (1970). Higher cortical functions in man. Basic Books, New York
Piaget,
J. & Inhelder, B. (1969). The
psychlogy of the child. Basic Books, New York