Ó
Björn Adler & Hanna Adler, 2000
Skrivscreening
Info om en
undersökningsmetod
Skrivscreening
har främst tillkommit för att möta ett
pedagogiskt behov av att, i skolan, systematisera iakttagelserna när det gäller
elever som uppvisar problem med sitt skrivande. Screeningen bygger, teoretiskt,
på modern kunskap inom neurovetenskap samt neuropsykologi. Denna kunskap
omsätts här till den pedagogiska vardagen.
Screeningen är avsedd att användas för att utröna
vad skrivsvårigheterna beror på samt vilken pedagogisk inriktning man bör ha i
hjälpinsatserna.
Skrivscreening har arbetats fram utifrån
teorier om att skrivsvårigheters orsak kan brytas ner i olika kognitiva
processer. Dessa svårigheter kan påverka förmågan att lära sig skriva
obehindrat.
Materialet har främst tillkommit för att användas i en enskild bedömning. I den enskilda formen kan man få betydligt mycket mer information om hur hjälparbetet skall organiseras. När Skrivscreening genomföres enskilt får vi klarare idéer kring elevens speciella problem. Skrivproblem kan ofta ha olika förklaringsgrunder.
Observera att materialet inte är lämpat för att användas som en form av grupptest till alla elever i en viss ålder eller i en klass.
Det blir också viktigt att, vid utredning, inte bara
närma sig vad eleven inte kan. Det är ännu mer intressant att utröna med vilken tilläggshjälp eleven klarar
det som den annars inte skulle ha klarat. Det är denna information som sedan
blir central för den pedagogiska inriktningen i hjälparbetet.
I en bra och allsidig bedömning av
skrivförmågan bör också ingå undersökning av läs- och räkneförmåga. Därför bör
undersökningen kompletteras med Matematikscreening samt Lässcreening om vi möter en elev som uppvisar
problem med Skrivscreening. Då får vi
en mer heltäckande och allsidig pedagogisk bedömning.
Skrivscreening
undersöker
det som direkt har betydelse för förmågan att skriva men den berör också
andra funktioner som indirekt kan påverka förmågan att skriva. Det kan
då handla om koncentrationsförmåga,
förmåga till att skifta uppmärksamhet, arbetsminne samt färdigheter i fin- och grovmotorik. Det handlar också om
undersökning av grundläggande perception och
öga-hand koordination såväl som spatial förmåga och språklig
förmåga.
Skrivscreening
är inte ett
traditionellt test som är normerat och standardiserat. Istället är denna
screening utformad på det sättet att alla
elever i angiven ålder förväntas klara alla uppgifter. Om inte eleven
klarar en, eller några uppgifter, så är detta ett observandum. Detta bör då
föranleda att man går vidare och ytterligare undersöker de funktioner där
eleven har haft problem på skrivscreening.
En fördjupad bedömning bör då ske i samråd med framförallt skolans psykolog
samt skolläkare.
Screening-serien
omfattar följande delar:
Skrivscreening
I Avsedd för ålder 7-9 år
Matematikscreening
I
Lässcreening
II
Skrivscreening
II Avsedd för ålder 11-15 år
Matematikscreening
II
Lässcreening
III
Skrivscreening
III Avsedd för ålder 16-17 år
& vuxna
Matematikscreening
III
Själva förmågan att skriva ställer krav på en rad
olika kognitiva- och tankemässiga processer.
Skrivsvårigheterna kan ofta ha helt olika förklaringsgrunder.
Därför är det viktigt att genomföra en allsidig, strukturerad bedömning som
sedan skall ligga till grund för rätt hjälpinsatser.
Begreppet kognition
kommer ursprungligen från latin där cognitio
= kunskap. Det kognitiva handlar om hur vi handskas med olika slags
information. Det handlar om hur individen hämtar
in, bearbetar och använder
information från omvärlden. Detta
omnämns som informationsprocesser.
Informationsprocesserna, som vi människor handskas med, är av åtminstone fyra olika slag:
1. Perceptionsprocessen som
inbegriper hur vi tar in information via våra sinnen samt bearbetar och tolkar
denna information.
2. Minnesprocessen berör
information som vi lär in och lagrar. Det handlar också om de processer som är
inbegripna när vi återerinrar, känner igen och använder den lagrade
informationen.
3. Tankeprocessen innefattar
information som vi funderar över. Den handlar också om hur vi resonerar,
analyserar och, inte minst, fantiserar.
4. Språkliga processer inbegriper
information som vi tar in, bearbetar och formulerar. Den berör den språkliga
kommunikationen där det talade ordet utgör en viktig del.
I själva skrivandet kan vi urskilja olika
komponenter som dels berör förmågan att handskas med papper och penna samt även
innehållet i den skrivna texten. I det senare kan man dessutom göra åtminstone
en distinktion mellan själva skrivkvaliteten
och skrivinnehållet. Själva
skrivkvaliteten berör främst sådant som handlar om stilen i skrivandet samt
eventuella stavfel medan skrivinnehållet mer ser till individens förmåga att få
ihop ett meningsfullt och begripligt innehåll.
Vi kan också göra en åtskillnad mellan förmågan att
skriva av färdiga texter, t ex från svarta tavlan, eller om det handlar om egen
produktion via egna tankar och fantasier.
Motorik och perception ligger nära varandra. En
dysfunktion på en grundläggande perceptuell nivå påverkar också det motoriska
rörelsemönstret. En specifik störning avseende, t e x visuell kanal, som berör
upplevd rörelse i omgivningen kan leda till att individen själv rör sig ryckigt
och försiktigt då tolkningen av visuella sinnesintryck blir fragmentarisk.
Perceptuella svårigheter kan m a o visa sig även i motoriska problem.
Begreppet dysgrafi
kommer från nylatin och inrymmer orden dys
som syftar på en form av dysfunktion samt det grekiska ordet grapho som kan översättas med ”jag
skriver”. Det handlar m a o här i första hand om förmågor som manifesteras i
förmåga att använda penna + papper.
I DSM IV (1995) som är diagnoskriterier, utgivna av American Psychiatric Association (APA), rubriceras
dysgrafi som skrivsvårigheter.
För att mer formellt ställa diagnosen
skrivsvårigheter krävs enligt DSM IV att förmågan att uttrycka sig i skrift, mätt med
standardiserade, individuellt genomförda test är klart under förväntad nivå men
hänsyn taget till förväntad nivå för personer i samma ålder, med motsvarande
intelligensnivå och åldersrelevant utbildning. Störningen i skrivförmågan
skall också i betydande grad försvåra skolarbete såväl som andra aktiviteter
som kräver förmåga att uttrycka sig i skrift.
Dyspraxi, däremot, beskriver
svårigheter i handlande, i själva utförandet, som innefattar mer än bara själva
skrivandet. I dess vidaste mening så innefattas här allt som har att göra med
att omsätta saker i praktisk handling. Ordet praxis är grekiskt och kommer i sin tur av pra´sso som syftar på att ”göra” eller ”utföra”.
Enkelt uttryckt kan man säga att dyspraxi handlar om svårigheter i
handlingsförmågan dvs i förmågan att omsätta t ex en tanke, en intention, till
handling.
Det är här av betydelse att skilja mellan störningar
som har sin förklaringsgrund i dysfunktion i de sensoriska – och motoriska
fälten i hjärnan eller om det handlar om en dysfunktion i högre tankeförmågor
som berör intention och handling. Det är vanligt förekommande att även
särskilja mellan olika typer av dyspraxi:
·
Motorisk dyspraxi
·
Verbal dyspraxi
Den motoriska
dyspraxin visar sig främst i att individen uppvisar problem med att planera
och organisera viljemässiga och ändamålsenliga kroppsrörelser.
Verbal
dyspraxi,
däremot, syns i första hand som problem med att viljemässigt initiera ljud
och sedan sekvensera dessa till ord. Individen får på ett konkret plan
uttalssvårigheter. Problemen omnämns också som oral dyspraxi.
Den motoriska dyspraxin delas ofta in i minst
ytterligare två undergrupper, nämligen:
1. Ideomotorisk dyspraxi
2. Ideatorisk dyspraxi
Individen har ofta svårt att utföra inlärda gester
och handgrepp på muntlig uppmaning eller via imitation, vid det som kallas ideomotorisk dyspraxi. Däremot kan det
vara så att önskad gest eller rörelse uppstår spontant. Individen kan dock
oftast inte upprepa den igen på uppmaning. Den ideatoriska
dyspraxin berör svårigheter att utföra en logisk serie av gester i en
sekvens.
Clumsy child
syndrom är
ett begrepp som i England ofta användes istället för dyspraxi. På den internationella arenan stöter vi på andra begrepp
såsom developmental coordination disorder
(DCD) som framförallt fokuserar på individens koordinationssvårigheter.
För diagnos som mer fokuserar på
koordinationssvårigheterna gäller enligt DSM IV (1995) att prestationer i vardagliga aktiviteter som kräver
koordinationsförmåga ligger klart under den förväntade nivån för personer i
samma ålder och med motsvarande intelligensnivå. Svårigheterna kan
uttrycka sig i påtagligt försenad motorisk utveckling som berör sådant som att
krypa, sitta och lära sig gå. Det kan också handla om att individen tappar
saker, är klumpig och får problem i t ex olika sportaktiviteter. Det kan också
handla om brister i handstil.
Sensory
Integration Dysfunction (SID) är ett begrepp som är vanligt förekommande i framför
allt USA. Som namnet antyder ligger fokus på förklaring mer i att individen har
svårt för att samordna, integrera, olika sinnesintryck (J Ayres, 1988). Dessa
svårigheter leder då till att individen också får problem med att snabbt och
ledigt utföra viljemässiga, ändamålsenliga handlingar. Ofta rör det sig om
individer som är både ”över- och underkänsliga” gentemot olika former av
sinnesintryck. Ena stunden kan individen vara överkänslig för starka ljud av
ett visst slag, typ ambulanssirener, för att i en annan situation med andra
starka ljud inte reagera alls. Det är ej heller ovanligt att möta individer som
har en taktil ”över-eller underkänslighet”. Det kan då handla om att inte tycka
om att ha kläder på sig med en viss struktur i tyget. Kläder som känns
obehagliga mot huden. Det kan också handla om svårigheter att ta emot
smekningar och lättare beröring som upplevs som obehaglig medan rejäla
kraftfulla kramar kan vara mer okej.
Problem som visar sig i en dysfunktion avseende både
motorik och perception kallas ibland också för motorisk-perceptuell dysfunktion (MPD). Begreppet är nära besläktat
med DAMP
(C Gillberg, 1997) men vid diagnos MPD föreligger
ingen avvikelse i uppmärksamhet,
avledbarhet eller koncentrationsförmåga.
I ett biologiskt
perspektiv ses svårigheterna i själva skrivandet som ett utslag av en form
av biologisk omognad eller dysfunktion. Ofta rör det sig om individer som har
generella svårigheter med motorisk koordination av sina rörelser. I vissa fall
beror svårigheterna på en påvisbar skada i hjärnan men i flertalet fall är det
inte möjligt att påvisa en skada. Både svårigheter med själva skrivandet och
kring stavningen har visat sig ha en viss hereditet, ärftlighet. Det finns ofta
någon nära släkting med likartade problem. Svårigheterna kan också visa sig i
problem med tal, uttal, och visa sig i att individen har svårt för att alstra
ljud och sammanfoga dessa i en sekvens
till ord och sedan meningar. Vi möter här problem som inte berör handmotoriken
utan munmotoriken. Motoriken styrs via motoriska områden i hjärnan medan den
”kinetiska melodin” i rörelserna i första hand regleras via premotoriska
områden, som angränsar till motorikområdena. Frontalloberna är sedan inbegripna
i den övergripande planeringen (Adler & Holmgren, 2000).
I ett pedagogiskt
perspektiv syns skrivsvårigheterna i problem med stavning där individen får
massiva problem med att komma ihåg hur orden skall stavas. Vidare syns ofta
problemen i att individen har svårigheter att disponera och planera sitt
skrivande på ett papper. I en del fall är svårigheterna så stora att individen
får problem med att komma ihåg hur enskilda bokstäver ser ut. Därmed uppstår
stora svårigheter att forma bokstäver till skrivna ord. Det kan här röra sig om
elever som mycket väl kan berätta en historia muntligt men som sedan får
massiva problem när historien skall skrivas ner på ett papper. Ibland har
individen direkta problem med pennfattningen. Det är inte ovanligt att
individer med svårigheter håller hårt i pennan med påföljd att även trycket i
skrivandet blir hårt. Detta leder till att eleven snabbt blir trött vid skrivandet.
Inte sällan handlar problemen också om att eleven
har markanta igångsättningssvårigheter. Denne kommer helt enkelt inte igång med
sitt skrivande trots att det kan finnas en bra historia att skriva om.
I ett psykologiskt
perspektiv kan förklaring till
skrivsvårigheterna, eller olust att skriva, handla om att individen skyddar sig
från upprepade upplevelser av misslyckanden. Det är inte ovanligt att möta en
bild av en individ som tidigt, redan i förskoleålder, uppvisar problem med att
använda papper och penna. Detta leder ofta till att denne börjar undvika allt
ritande och senare även skrivandet. Individen hamnar därmed i en ond cirkel där
allt skrivande och ritande undvikes. På detta sätt befästes svårigheterna och
denne riskerar att komma ännu längre efter sina jämnåriga. Individer som är
medvetna om sina svårigheter, både vad gäller det tekniska innehållet i
skrivandet samt innehållet i texten, tappar ofta lusten.
Slutligen, ur ett neuropsykologiskt perspektiv, kan tidiga tecken på problem handla
om svårigheter att integrera
sinnesintryck. Det kan också handla om problem med öga-hand koordination. Detta kan visa sig i att individen får
problem med att klä på sig, äta, rita och skriva samt problem i lekar och olika
sporter. Om individen däremot har problem med att komma ihåg hur t ex enskilda
bokstäver och siffror ser ut, formkonstans,
kan detta visa sig i att tidigare inlärda former verkar som nya om de
förekommer på ett annat sätt, i ett annat sammanhang, än när de lärdes in.
Individer som har problem med spatiala
relationer vänder vid skrivande på siffror och bokstäver exempelvis b och d vilket tydligt påverkar stavningen. Ytterligare exempel på
neuropsykologiskt perspektiv på skrivsvårigheter kan handla om problem med auditiv perception som då påverkar
stavningen på så sätt att individen har svårt för att höra hur de enskilda
orden uttalas på ett korrekt sätt och därmed också hur de skall stavas.
I skrivandet finns en komponent som handlar om
samordning av motorik men det finns även andra aspekter som berör högre kognitiva processer. Svårigheter
på denna nivå manifesteras i planeringssvårigheter
som bidrar till att individen får problem med att få till en sammanhängande
berättelse. Det kan också handla om ”minnesstörningar”
eller problem med uppmärksamhet och koncentration. Då orkar individen inte
koncentrera sig tillräckligt länge för att skriva ner ord och längre texter.
Det har ,erfarenhetsmässigt, visat sig att den senare förklaringsgrunden är
vanligt förekommande. Det kan m a o se ut som problem med finmotoriken men istället främst handla om uppmärksamhets–
och koncentrationsproblem.
I denna del har vi berört olika perspektiv på skrivsvårigheter. De påvisbara, direkta orsakerna
till skrivsvårigheter, är svåra att skilja ut från det som egentligen mer
handlar om olika former av tecken på svårigheter som individen visar upp. Här
krävs det en tvärvetenskaplig, fördjupad, bedömning för att tydligare kunna
uttala sig om orsakerna till problemen.
Tecknen på skrivsvårigheter och andra problem med
motorik och handlande är många. Precis som vad gäller läsning och räkning kan
vi även här urskilja en indelning i direkta-
och indirekta tecken:
Direkta tecken
·
Skrivna symboler, ofta
siffror och bokstäver som är felvända eller roterade
·
Problem med pennfattning
·
Ingen tydlig handdominans;
problem med båda händer dvs ingen hand är tillräckligt bra
·
Svårigheter med att avväga
kraften vid skrivande; antingen för svagt eller för hårt tryck
·
Problem med att planera och
disponera ett olinjerat papper
·
Dåligt ”flyt” i skrivandet
·
Långsam i skrivandet
·
Många stavfel
·
Problem med att skriva
symboler som hämtats ur minnet; vanligtvis siffror och bokstäver
·
Problem med att kopiera
färdigskrivna symboler
·
Problem med att kopiera ord
eller text
·
Svårt med att skriva ner
ord/text från muntlig diktamen
·
Svårigheter att skriva ner
information från ”svarta tavlan” i klassrummet till ett eget papper
·
Problem med att skriva en
sammanhängande berättelse
·
Problem med riktning, främst
höger respektive vänster, vid skrivandet
·
Svårigheter med rätt sekvens
av bokstäver så att t ex ras blir sar
När det gäller skrivsvårigheter så är de indirekta
tecknen om möjligt ännu fler än vad som gäller för både lässvårigheter och
räkneproblem. En stor grupp av dessa indirekta tecken är sammankopplade med
viktiga milsstolpar på individens väg mot vuxet liv som vid dysfunktion inte
uppnås i förväntad ålder. Därför blir anamnesen, beskrivning av individens
historia, extra viktig när vi möter vuxna med skrivsvårigheter.
·
Indirekta tecken
·
Allmänt klumpig, stöter i
saker, ramlar
·
Svag kroppskännedom
·
Svårt med balans &
koordination
·
Svårt med att rita och måla
·
Ofta problem med
”milstolpar” typ lära sig gå, äta själv med kniv och gaffel, lära sig cykla,
lära sig simma
·
Tidiga problem med att klä
på sig själv
·
Långsamhet och tvekan i
aktiviteter
·
Allmänt svårt med planering
av aktiviteter
·
Som barn ofta stått vid
sidan om och tittat på vid lek
·
Försiktighet i relationer;
tycks inte riktigt ”passa in”
·
Svårt för att minnas
instruktioner; problem med arbetsminne
·
Problem med uppmärksamhet,
koncentration och impulskontroll
·
Ojämnhet i prestationer där
individen behärskar en färdighet ena dagen för att misslyckas nästa dag
·
Svårigheter med rumsliga
begrepp såsom: ner, upp, i, in, före, bakom och
efter
·
Undviker skrivandet
·
Dålig motivation
·
Bristande självkänsla
·
Långsamt tal; främst hos
äldre
·
Svårt med att kontrollera,
moderera ljudnivå samt rytm, hastighet och intonation i talet
·
Problem med att forma ljud
och sätta samman i en sekvens till hela ord
·
Svårt med bearbetning av
större informationsflöde
·
Överkänslighet för höga
ljud, eller underreaktioner
·
Överreaktioner på speciella
lukter eller tvärtom; okänslighet för obehagliga dofter
·
Ofta också problem med
läsning och/eller matematik
·
Finns ofta motsvarande
problem hos släktingar
Bland de indirekta
tecknen finns ett stort antal (J Ayres, 1988) som kan hänföras till olika
former av integrationssvårigheter.
Problemen kan visa sig i att individen inte uppnår de viktiga milstolparna i
rätt ålder eller att denne under- respektive överreagerar på olika stimuli från
omgivningen.
Ögonkontakt och god förmåga till att följa personer
eller föremål med blicken brukar ses som ”goda tecken” i en normal utveckling.
När det gäller individer som är sena i sin utveckling är det inte alls ovanligt
att den goda blickkontakten kommer först i ettårsåldern. Ofta rör det sig om
barn som också ganska sent i förskoleåren ”lär sig” att njuta av kramar och
smekningar. De tar då igen det som de missat under de första levnadsåren.
Låt oss nämna ytterligare några indirekta tecken som är hämtade från de tidigaste barndomsåren:
·
Uppfödningsproblem
·
Repetitivt beteende, upprepar sig i aktivitet
·
Problem med att lära sig krypa och/eller gå
·
Undviker konstruktionslek typ lek med duplo/lego
·
Hög motorisk nivå; rör armar och ben hela tiden
·
Sent tal; enstaka ord fram till 3 års åldern; svårt med uttal; förstår
ofta mer än vad han/hon kan säga
·
Svårigheter med att titta på saker som det leker med; problem med blickkontakt
·
Stora svårigheter att lära sig nya saker typ rita, fånga boll eller
cykla
·
Över- eller underkänslighet för ljud och/eller beröring
·
Hög emotionell stress; ängslighet vid nyheter, nya situationer
Vi har här berört olika tecken på skrivsvårigheter
och då även sådana tecken som ligger i periferin till skrivningen och
stavningen men som ofta brukar beröras när vi pratar om skrivsvårigheter.
Problemen kan visa sig i en viss allmän ”klumpighet” i motorik. De kan visa sig
i problem med grovmotorik och/eller finmotorik. De kan också framträda i
balans- och koordinationsproblem men självklart också på en högre kognitiv
nivå. Då handlar det mer om problem med intentioner
och planerade handlingar. Svårigheter
på denna nivå syns ofta på ett indirekt sätt också i problem med
motorik, motorisk handling.
I det konkreta hjälparbetet blir det viktigt att
anlägga ett diagnostiskt perspektiv där det inte bara handlar om att
utreda hur allvarliga läs- och skrivsvårigheterna är. Det blir ännu viktigare
att analysera fram orsaker till svårigheterna. Det är ju den senare
insikten som skall ligga till grund för det pedagogiska arbetet i vardagen.
Svårigheterna måste ses i ett helt sammanhang
där vi inte förleds att titta på individens skrivförmåga isolerat som ett
tekniskt undervisningsproblem. Misslyckanden i skrivutvecklingen påverkar i
högsta grad individens självbild och hela personlighetsutveckling.
Deuel (1994) har delat in begreppet dysgrafi i tre
undergrupper. Detta är en användbar indelning:
1. Dyslektisk dysgrafi
2. Dysgrafi som beror på motorisk klumpighet
3. Dysgrafi som beror på brister i rymduppfattning
När det gäller dyslektisk
dysgrafi så finns markanta svårigheter att producera spontan text (fri
skrivning). Stavningsförmågan avviker också starkt från det normala. Förmågan
att kopiera en text, däremot, är ofta intakt och vid ”finger-tapping” på ett
neuropsykologisk test presterar individen ofta normala resultat vad avser
hastighet (speed). (Tapping finns som test i olika varianter som t ex knacka
med hand, finger eller med penna)
Dysgrafi som
beror på motorisk klumpighet visar sig i att individen får problem med
fri-skrivning men även vid kopiering av en text. Resultat på ”finger-tapping”
brukar också vara subnormalt!
Dysgrafi som
beror på brister i rymduppfattning visar sig i svårigheter i det spontana, fria
skrivandet, och problem med stavning men också i svårigheter att kopiera en
text! Däremot brukar resultat på
”finger-tapping” vara normalt!
|
Fri-skrivning |
Stavning |
Kopiera text |
Finger-tapping |
Dyslektisk
dysgrafi |
Problem |
Problem |
Normalt |
Normalt |
Dysgrafi- motorisk klumpighet |
Problem |
Normalt |
Problem |
Problem |
Dysgrafi– problem rymd-uppfattning |
Problem |
Normalt |
Problem |
Normalt |
Vanligtvis användes idag frekvenssiffror som
varierar mellan 2 och 10 %. Ofta rör det sig om blandformer där
skrivsvårigheterna är en del utav flera svårigheter som tillsammans ger
blandade inlärningssvårigheter. Det är inte ovanligt att det rör sig om
åtminstone en individ i varje skolklass. Vanligtvis diagnosticeras inte
svårigheterna ”bara” som dysgrafi. Idag används mest frekvent diagnoserna Dyspraxi samt MPD (motorisk-perceptuell dysfunktion).
Portwood (1999) anger att ca 5 % uppfyller diagnoskriterierna för dyspraxi.
”Dyspraxibegreppet” fokuserar vanligtvis mest på problem kring handmotorik samt därefter i fallande skala; grovmotorik, finmotorik (övrigt), inlärning samt visuo-perceptuell förmåga.
Gillberg (1997) anger 7-10 % med diagnos MPD
(Motorisk-perceptuell dysfunktion).
Hur ser då könsfördelningen ut? Flertalet studier
anger frekvenssiffror om
70-80 % pojkar. De olika diagnoserna fokuserar dock
på olika delar av motoriken varför det är svårt att skapa en enhetlig bild.
Artikelförfattare:
Björn Adler & Hanna Adler Upp
Leg psykologer/Specialister i neuropsykologi/
Specialister klinisk psykologi/